Betalingsachterstand zorgpremie
Wij doen dat op de volgende manier:
Stap 1: We controleren of iemand zorgtoeslag krijgt
Als dat het geval is, dan krijgen wij die zorgtoeslag van de Belastingdienst om een deel van de premie te betalen. Voor het bedrag dat dan overblijft, sturen wij een brief naar degene die de premie moet betalen.
Stap 2: We sturen elke maand een brief
Zorgverzekeringspremie moet elke maand worden betaald. Wij sturen daarom elke maand een brief met het verzoek het openstaande bedrag van die maand - binnen 6 weken - te betalen.
Stap 3: We sturen een herinnering
Hebben we na 6 weken geen betaling ontvangen? Dan sturen we een herinnering.
Stap 4: We vragen de deurwaarder om het bedrag te incasseren
Ontvangen we ook geen betaling door de herinnering? Dan vragen wij een deurwaarder om het bedrag te incasseren. Het openstaande bedrag wordt dan hoger door de kosten van de deurwaarder.
Video: Regeling betalingsachterstand zorgpremie. Zo werkt het!
Dan stoppen wij met innen van zorgpremie

Het CJIB stopt met het innen van de premies wanneer de zorgverzekeraar bij het CAK meldt dat
- de schuld bij de zorgverzekeraar is betaald óf
- met de zorgverzekering een betalingsregeling is afgesproken óf
- dat deze persoon zich heeft aangemeld voor schuldhulpverlening.
Betreffende persoon betaalt de premie dan weer elke maand aan de zorgverzekeraar.