Chatten met het CJIB: ‘Ik werd snel, vriendelijk en goed geholpen.’

Wil je contact met het CJIB? Dan kun je uiteraard bellen, maar ook live chatten met een medewerker via de website. In juni 2024 hebben we iedereen die via de chat contact zocht met het CJIB gevraagd wat ze van het gesprek vonden. Dat leverde waardevolle feedback op om onze communicatie verder te verbeteren. 

Niet iedereen wil of kan bellen met het CJIB. Daarom bieden we de mogelijkheid om live te chatten met een medewerker. Dat kan van maandag tot en met vrijdag tussen acht uur ’s morgens en half vijf ’s middags via de oranje knop op cjib.nl. In 2023 voerden CJIB-medewerkers ruim 52.000 gesprekken via de live chat.

Afbeelding

In de maand juni vroegen we mensen aan het eind van een chatgesprek om feedback. Daarbij vielen een paar dingen op. Mensen die al positief zijn over het CJIB geven gemiddeld een 9,7. Maar ook mensen die minder positief over het CJIB denken, geven de chatsessie met een 7,6 een ruime voldoende. 
De CJIB-medewerkers achter de chat krijgen waardering voor de oplossingsgerichtheid, duidelijkheid en snelheid. 

"Met een 8,7 kregen we een prachtig gemiddeld rapportcijfer. En dat geeft extra motivatie om te blijven werken aan de ontwikkeling van onze dienstverlening."

Mensen vinden het prettig dat de chat gebruiksvriendelijk en toegankelijk is. Of zoals een deelnemer aan het onderzoek zei: ‘Ik werd snel geholpen en kreeg een helder antwoord. Dat is erg prettig. Ik weet wat ik moet doen en wat me te wachten staat.’ Iemand anders regeerde: ‘Aardige mensen en handig voor dove personen om via de chat vragen te kunnen stellen.’

Uiteraard valt er ook wat te verbeteren. Zo zouden mensen graag meer tijd hebben om te reageren in de chat. En een vaak gehoorde wens is de mogelijkheid om de chat op te slaan en later terug te lezen.

Het CJIB gaat vanaf nu structureel feedback vragen aan gebruikers van de live chat. Zo kunnen we continue de tevredenheid meten en onze dienstverlening blijven verbeteren.
 

Geen geld om je boete te betalen? Neem contact op met het CJIB!

‘Mensen hebben maar één portemonnee. Wij willen voorkomen dat ze geen geld meer overhouden voor de dagelijkse boodschappen, de huur en de vaste lasten.’ Aan het woord is Ruben Verkade, hoofd Persoonsgericht Behandelen bij het CJIB.