Geen geld om je boete te betalen? Neem contact op met het CJIB!

‘Mensen hebben maar één portemonnee. Wij willen voorkomen dat ze geen geld meer overhouden voor de dagelijkse boodschappen, de huur en de vaste lasten.’ Aan het woord is Ruben Verkade, hoofd Persoonsgericht Behandelen bij het CJIB. 

‘We proberen mensen juist te helpen hun boete te betalen en problemen te voorkomen. Bijvoorbeeld door een betalingsregeling af te spreken of door uitstel van betaling te geven. Het doel is dat mensen hun boete betalen, maar wel op een verantwoorde manier die bij hun situatie past.’

Vorig jaar heeft het CJIB ruim 335.000 persoonsgerichte betalingsregelingen afgesloten. Ruben Verkade: ‘Er is heel veel mogelijk. Bij een boetebedrag van 75 euro of meer kunnen mensen al in maandelijks termijnen betalen.’ Bij zo’n standaardregeling moet de boete na 36 maanden betaald zijn. Dat is voor de meeste mensen goed te doen. Maar als iemand met een standaardregeling onvoldoende geholpen is, kan het CJIB ook maatwerk bieden. ‘Door bijvoorbeeld uitstel van betaling te verlenen, zodat iemand professionele hulp kan zoeken. En ook daarbij helpen we.’

‘We zien vaak dat mensen ons pas bellen nadat ze één of twee aanmaningen hebben ontvangen’, vervolgt Ruben. ‘Dan is het boetebedrag met 50% of 100% verhoogd. Als je al geldproblemen hebt, worden die zo alleen maar groter. Als iemand een boete niet kan betalen, is het belangrijk dat ze zo snel mogelijk contact opnemen met het CJIB. Samen zoeken we dan naar een passende oplossing.’