Geen zorgverzekering
Regelt iemand geen zorgverzekering? Dan krijgt die persoon eerst brieven van het CAK, waarin staat dat een zorgverzekering moet worden afgesloten. Gebeurt dat niet? Dan krijgt die persoon een boete. Het CJIB verstuurt deze boete.
Sluit betreffende persoon ook dan nog geen zorgverzekering af? Dan stuurt het CJIB een tweede boete.
Zorgt de tweede boete er ook niet voor dat iemand zelf een zorgverzekering afsluit? Dan regelt het CAK een zorgverzekering voor deze persoon. Die zorgverzekering is voor een periode van 12 maanden. De premie ervoor moet aan het CAK worden betaald.
Betaalt iemand deze zorgverzekeringspremies aan het CAK niet? Dan vraagt het CAK aan de werkgever of uitkeringsinstantie of deze de premie van het salaris of de uitkering kan halen. Lukt dat niet? Dan vraagt het CAK het CJIB om de zorgverzekeringspremie te innen.
Wij doen dat zo:
Stap 1: We controleren of iemand zorgtoeslag krijgt
Als dat het geval is, dan krijgen wij die zorgtoeslag van de Belastingdienst om een deel van de premie te betalen. Voor het bedrag dat overblijft, sturen wij een brief naar degene die de premie moet betalen.
Stap 2: We sturen elke maand een brief
Een verzekerde moet elke maand premie betalen. Wij sturen daarom elke maand een brief met het verzoek het openstaande bedrag van die maand - binnen 6 weken - te betalen.
Stap 3: We sturen een herinnering
Hebben we na 6 weken geen betaling ontvangen? Dan sturen we een herinnering.
Stap 4: We vragen de deurwaarder om het bedrag te incasseren
Ontvangen we ook geen betaling door de herinnering? Dan vragen wij een deurwaarder om het bedrag te incasseren. Het openstaande bedrag wordt dan hoger door de kosten van de deurwaarder.
Stap 5: We sturen een brief met een eindafrekening
Na 12 maanden moet de verzekerde de premie voor de verzekering gaan betalen aan een zorgverzekeraar. Het CAK maakt dan een eindafrekening. Het CJIB verstuurt dan de brief "Eindafrekening". Hierop staat welk bedrag er nog open staat. Dit bedrag kan in één keer of in delen worden betaald.
Ontvangen wij geen betaling, dan kunnen wij een deurwaarder vragen om het bedrag te incasseren. Het te betalen bedrag wordt dan hoger door de kosten van de deurwaarder.