Ins and outs van schulden regelen bij het CJIB
Klopt het dat het CJIB steeds meer mogelijkheden biedt voor mensen met betalingsproblemen?
Ja zeker, er is de afgelopen jaren veel veranderd. We hebben grote stappen gezet in het verbeteren van onze dienstverlening en een persoonlijke aanpak. En we willen ook blíjven investeren in de ontwikkeling van toegankelijke en begrijpelijke dienstverlening, zodat we mensen op een passende manier kunnen helpen aan hun verplichtingen te voldoen. Dat doen we via onze eigen middelen en kanalen, maar bijvoorbeeld ook door een bijdrage te leveren aan de Informatiepunten Digitale Overheid bij een groeiend aantal bibliotheken in Nederland.
Wat biedt het CJIB voor mensen die een vordering niet in één keer kunnen betalen?
Het betalingsregelingenbeleid van het CJIB kent inmiddels verschillende mogelijkheden. Je kunt een eenvoudige afspraak maken om een bedrag in termijnen te betalen, omdat dat even beter uitkomt. Maar ook een regeling op maat bij grotere financiële problemen behoort tot de mogelijkheden.
Het drempelbedrag om een regeling te kunnen treffen is, mede op aandringen van het CJIB, enige tijd geleden verlaagd van 225 naar 75 euro en het is tegenwoordig ook mogelijk om een nieuwe vordering toe te voegen aan een al bestaande betalingsregeling.
Hoe kan iemand een betalingsregeling aanvragen bij het CJIB?
Dat kan heel gemakkelijk online in het Digitaal Loket of via onze website cjib.nl.
Lukt het niet digitaal? Dan kunnen de medewerkers van ons klantcontactcentrum telefonisch hulp bieden. De aanvrager krijgt vervolgens een voorstel voor een maandelijks termijnbedrag, op basis van de hoogte van de vordering. Is dat bedrag te hoog? Dan zoeken we samen naar een passende oplossing.
Waaruit kan zo’n oplossing bestaan?
Onze medewerkers bespreken met de aanvrager of een andere betaaldatum of een uitbreiding van het aantal (daardoor lagere) termijnen al uitkomst kan bieden. Als dat níet zo is, dan gaan we onderzoeken of een maatwerkregeling de oplossing kan zijn. Hierbij kijken we onder andere naar de inkomsten en uitgaven van de aanvrager.
Is de situatie zo ernstig dat ook een maatwerkregeling niet haalbaar is? Dan kunnen we iemand maximaal 4 maanden de tijd geven om zich aan te melden bij schuldhulpverlening. Wij stoppen in de tussentijd waar mogelijk de invordering van de schulden die die persoon bij het CJIB heeft. Daardoor ontstaat dan ook hopelijk de rust en ademruimte om hulp te zoeken. Dit noemen we de Noodstopprocedure.
Werkt het CJIB altijd mee aan een stabilisatiefase of minnelijke schuldregeling?
Ja, wij kunnen bijna altijd meewerken. Strafrechtelijke vorderingen zijn niet meer bij voorbaat een belemmering. Alleen als er sprake is van zwaarwegende belangen, zoals bijvoorbeeld in geval van gewelds- of zedenmisdrijven, kunnen wij niet altijd medewerking verlenen.
Kan het CJIB openstaande vorderingen kwijtschelden?
Is de schuldregeling goed doorlopen? Dan hoeft uw cliënt de openstaande verkeersboetes (Wahv-boetes) die hierin waren meegenomen niet meer te betalen. Eventuele strafrechtelijke vorderingen moeten wel betaald worden. Wij sturen uw cliënt hierover een brief.
Mijn cliënt heeft een nieuwe vordering. Wat nu?
Krijgt uw cliënt tijdens de overeengekomen regeling een nieuwe vordering? Dan moet deze voor de vervaldatum worden betaald. Lukt dat niet? Dan kan uw cliënt hiervoor bij ons een betalingsregeling aanvragen. Hééft uw cliënt al een betalingsregeling met ons afgesproken voor andere nieuwe vorderingen? Dan kan de nieuwste vordering daaraan vaak worden toegevoegd.
Is een betalingsregeling niet mogelijk of kan de vordering niet op tijd worden betaald?
Dan kan het CJIB besluiten de schuldregeling beëindigen. Dat betekent dat wij weer verder gaan met het innen van de (justitiële) vorderingen.
Wat is het rekeningnummer van het CJIB?
Het CJIB heeft verschillende rekeningnummers. De betaalgegevens vindt u per dossier
in de brief waarin wij akkoord zijn gegaan met uw voorstel. Hebt u deze gegevens niet bij de hand? Neem dan contact met ons op via 058- 234 21 00.
Welke dienstverlening biedt het CJIB professionals in het schuldendomein?
In het CJIB Businessportaal kunt u als bewindvoerder aangeven voor wie u de zaken behartigt. Ook kunt u er een overzicht aanvragen van de vorderingen die van een cliënt openstaan.
Om van het portaal gebruik te kunnen maken, heeft u/uw organisatie eHerkenning nodig, met minimaal betrouwbaarheidsniveau 3. Is dat geregeld? Dan kunt u op onze website cjib.nl met een webformulier toegang aanvragen.
Behalve langs digitale weg kunt u als professional ook telefonisch of schriftelijk contact met ons opnemen. U kunt ons voor vragen of overleg over een specifiek dossier bereiken op 058 234 21 00. Dit telefoonnummer is alleen bedoeld voor hulpverleners. Vraagt u uw cliënt om contact met ons op te nemen? Verwijs hem of haar dan a.u.b. naar 058 215 95 55.
Welke nieuwe ontwikkelingen kunnen we van het CJIB verwachten?
Het CJIB is onderdeel van een aantal belangrijke ontwikkelingen die raken aan de dienstverlening voor mensen met schulden. Eén daarvan in het programma Clustering Rijksincasso (CRI). Hierin werken Belastingdienst, Toeslagen, Dienst Uitvoering Onderwijs (DUO), Rijksdienst voor Ondernemend Nederland (RVO), Sociale Verzekeringsbank (SVB), Centraal Justitieel Incassobureau (CJIB), Uitvoeringsinstituut Werknemersverzekeringen (UWV) en CAK samen aan het vereenvoudigen en verbeteren van de publieke dienstverlening door zoveel mogelijk als één overheid te werken. Deze samenwerking is onderdeel van de Aanpak geldzorgen, armoede en schulden van het vorige kabinet.
In het NBBI Magazine 2023 vertelde Annette Veenstra, directeur Dienstverlening & Incasso bij het CJIB, over de projecten Betalingsregeling Rijk en Vorderingenoverzicht Rijk, die worden uitgevoerd binnen het programma CRI.
Behalve de samenwerking in CRI-verband is ook de verbinding tussen bewindvoerders en het CJIB van grote waarde. De impact van schulden op mensen is groot. Daarom werkt het CJIB aan toegankelijke dienstverlening, met oog voor de mens en de omstandigheden waarin iemand zich bevindt. Bewindvoerders kunnen daarin een cruciale rol vervullen.
Dit artikel verscheen eerder in NBBI magazine - editie 2024
Jolanda Hemmes-Blumers
Accountmanager Schuldregeling bij het CJIB