Storing Door een storing zijn uw gegevens in het Digitaal Loket niet bijgewerkt. U ziet daardoor niet al uw actuele gegevens. Onze excuses voor het ongemak!

Europese boete

Woont u in Nederland of hebt u spullen of geld in Nederland? En hebt u in een ander Europees land een boete gekregen? En betaalt u deze boete niet? Dan kan dit land de boete aan Nederland geven. Wij moeten er dan voor zorgen dat u de boete betaalt. Hieronder leest u wat wij doen om u te laten betalen.

Stap 1:  We controleren of de boete volgens de regels is

We krijgen van een ander Europees land de boete. We controleren of wij deze boete kunnen overnemen. Daar staan regels voor in de wet.

Stap 2:  We sturen u een brief

Wij sturen u een brief met de tekst ‘Europese boete’. Hierin staat hoeveel u moet betalen en wanneer.

Stap 3:  We sturen u een aanmaning

Betaalt u niet op tijd of niet het hele bedrag? Dan krijgt u maximaal 2 keer een aanmaning.

Stap 4:  We vragen de deurwaarder u te laten betalen

Betaalt u niet op tijd, of niet het hele bedrag? Dan vragen wij een deurwaarder om u te laten betalen. U moet dan ook de kosten van de deurwaarder betalen.

Stap 5:  We vragen de officier van justitie om u in de gevangenis te zetten

Hebt u het hele bedrag niet betaald aan de deurwaarder? Dan kan de officier van justitie beslissen dat u de gevangenis in moet. Wij geven daarvoor dan opdracht aan de politie. In de beslissing van de rechter staat hoeveel dagen u de gevangenis in moet. Als u in de gevangenis hebt gezeten, hoeft u niet meer te betalen.