Donderdag 19 december sluiten wij om 16.00 uur de telefoon en live chat. U kunt vrijdag 20 december vanaf 8 uur weer met uw vragen bij ons terecht.

Nieuw uiterlijk voor verkeersboete

(07 juli 2017) - Vanaf dinsdag 11 juli valt de vernieuwde boete voor een verkeersovertreding op de deurmat.

 

Afbeelding

(Klik op de afbeelding voor een vergroting)

Het meest opvallend aan de vernieuwing is de modernisering van het uiterlijk. Daarnaast staat alleen nog de belangrijkste informatie op de boete. De informatie over de overtreding en de hoogte van het boetebedrag wordt overzichtelijk gepresenteerd. Het taalgebruik is minder juridisch, waardoor de boete eenvoudig leesbaar is. Op de boete staat informatie over betalingsmogelijkheden en hoe men in beroep kan gaan. De vernieuwing geldt nu nog alleen voor de beschikking. Andere brieven van het CJIB, zoals de aanmaningen, worden in een later stadium vernieuwd.

Verwijzingen naar Digitaal Loket
De nieuwe verkeersboete geeft duidelijke verwijzingen naar de mogelijkheden in het digitale loket, waar overtreders hun boete kunnen betalen en foto’s kunnen inzien. Dit sluit aan bij de ambitie van de overheid, die vindt dat burgers al hun zaken met de overheid online moeten kunnen regelen. Daarom heeft het CJIB recent ook zijn website vernieuwd en enkele jaren geleden het digitaal loket geopend. Zo kunnen mensen sneller worden geholpen.
Het digitale loket wordt wekelijks zo’n 40.000 keer bezocht. In het loket kan worden nagegaan of er een foto is van de overtreding, ook kan de boete direct worden betaald. Nieuw is de mogelijkheid voor Belgische overtreders om hun boete via de Belgische variant van iDEAL te betalen. Voor onze zuiderburen is het loket ook in het Frans toegankelijk.