Storing Door een storing zijn uw gegevens in het Digitaal Loket niet bijgewerkt. U ziet daardoor niet al uw actuele gegevens. Onze excuses voor het ongemak!
Het merendeel van de verkeersboetes wordt opgelegd wegens het overtreden van de maximum snelheid. In 2013 ging het om 8.442.360 snelheidsovertredingen, tegen 7.600.173 in 2012. Ook worden net als in voorgaande jaren de meeste verkeersovertredingen geconstateerd met elektronische handhavingsmiddelen. Het aantal verkeersovertredingen dat is vastgesteld middels een staandehouding is gestegen naar 554.529 in 2013; tegen 501.073 in 2012.
Trajectcontroles
Ongeveer een kwart van de snelheidsovertredingen - ofwel 2.159.897 - is opgelegd na constatering van een overtreding door een trajectcontrole. In 2013 springen twee trajectcontroles eruit in aantallen boetes. De trajectcontrole op de A4 bij Leidschendam met 815.968 snelheidsovertredingen en de trajectcontrole op de A2 tussen Amsterdam en Utrecht met 990.870 snelheidsovertredingen. Hiervan werden 374.321 overtredingen geconstateerd in de richting van Utrecht naar Amsterdam, waar per 15 juli 2013 de trajectcontrole is aangezet.
In 2013 hebben andere trajectcontroles (deels) uitgestaan wegens onderhoud of vervanging. Op de A10, A20 en A13 worden trajectcontroles in 2014 weer aangezet. Zodra systemen worden aangezet, wordt dat - zoals gebruikelijk - ruim van te voren aangekondigd.
Van andere verouderde systemen, die inmiddels zijn uitgezet, wordt in 2014 bepaald op welke locaties nieuwe systemen terugkomen. Dit betreft de A12 bij Den Haag, A12 bij Utrecht, A4 bij Nieuw Vennep, A58 bij Bergen op Zoom en in Zeeland. Voor alle duidelijkheid: als een trajectcontrolesysteem uitstaat, wordt op andere wijze door de politie gehandhaafd. Net als op andere wegen zonder trajectcontrole.
Verantwoordelijk: Ministerie van Justitie en Veiligheid